Garantie

Alle artikelen bij Winterbanden hebben een wettelijke garantie vanaf het moment van levering. De wettelijke garantie wil zeggen dat een product datgene moet doen wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten.

Wettelijke garantie bij banden

Als er sprake is van een fabrieksfout bij een band, dan heb je recht op de wettelijke garantie. Fabrieksfouten bij banden zijn bijvoorbeeld hoogteslag of een hoge onbalans. Deze fouten worden opgemerkt bij de eerste montage van een band of aan het begin van de gebruiksperiode. Heeft jouw nieuw bestelde band bij Winterbanden een fabrieksfout? Neem dan zo snel mogelijk contact met ons op zodat wij de garantieprocedure direct kunnen starten bij onze leverancier.

Een band is een gebruiksartikel en word (vaak) langdurig gebruikt waardoor er slijtage ontstaat. Er zijn daarom ook een aantal beschadigingen die niet onder de wettelijke garantie vallen:

  • Beschadigingen die veroorzaakt zijn door een slechte bewaring van de banden. Bijvoorbeeld droogtescheurtjes etc.
  • Beschadigingen die veroorzaakt zijn door een slechte rijtechniek of onderhoud. Bijvoorbeeld: scheur in de band, een lekke band, beschadigingen aan het karkas etc.
  • Beschadigingen die veroorzaakt zijn door rijden met een onjuiste bandenspanning, vooral een te lage bandenspanning. Bijvoorbeeld: slijtage aan het loopvlak of wangen, een klapband, bult op de banden etc.
  • Beschadigingen die veroorzaakt zijn door fouten bij (de)montage/uitlijning. Bijvoorbeeld onregelmatige slijtage van de banden etc.

Wettelijke garantie bij velgen

Als er sprake is van een fabrieksfout bij een velg, heb je ook recht op de wettelijke garantie. Fabrieksfouten bij velgen zijn bijvoorbeeld een fout in de mal bij productie of een lekkage in de velg. Ook hierbij worden fabrieksfouten opgemerkt bij de eerste montage van de velg of aan het begin van de gebruiksperiode. Neem hiervoor ook zo snel mogelijk contact met ons op zodat wij de garantieprocedure kunnen starten bij de leverancier.

Naast een band is ook een velg een gebruiksproduct en wordt dit (vaak) langdurig gebruikt. Hierdoor kan er tijdens de gebruiksperiode schade ontstaan. Er zijn daarom een aantal beschadigingen die niet onder de wettelijke garantie vallen:

  • Beschadigingen die veroorzaakt zijn door een slechte rijtechniek of onderhoud. Bijvoorbeeld: oxidatieplekken op (gepolijste) velgen, stoeprandschade, scheur in de velg, opslag schade etc.
  • Beschadigingen die veroorzaakt zijn door fouten bij (de)montage. Bijvoorbeeld: beschadigingen door de balanceer/monteermachine, door het gebruik van slaglood, door het plaatsen van ventielen etc.

Bij gepolijste velgen is het extra belangrijk om op te letten op oxidatie. Winterbanden raad het niet aan om gepolijste velgen schoon te maken met een hogedrukreiniger en/of velgenreiniger. Daarnaast raden wij het ook af om in de winter met gepolijste velgen te rijden i.v.m. pekel en zout.

Melden van garantie

Jouw garantieclaim kun je melden bij [email protected]. Vermeld in deze mail jouw ordernummer, foto’s, video’s en een duidelijke omschrijving van de klacht. Winterbanden zal jouw klacht zo snel mogelijk, maar binnen 2 werkdagen in behandeling nemen. Het is niet altijd mogelijk om de claim te beoordelen a.d.h.v. foto’s of video’s. In dat geval zal het product afgehaald worden voor onderzoek. Een onderzoek kan tot 2 maanden in beslag nemen om de aard van het probleem te onderzoeken.

Beoordeling van de claim

Winterbanden heeft geen invloed op de beoordeling van een claim. Dit wordt altijd gedaan door de producent/leverancier. Als de claim geaccepteerd wordt zal er zo spoedig mogelijk een vervangend product verstuurd worden. Als het product niet meer beschikbaar is zal er gezocht worden naar een alternatief van dezelfde prijsklasse.

Neem bij vragen of onduidelijkheden contact met ons op via het ticketsysteem of via het gratis doorkiesnummer wat in de orderbevestiging staat.