Velgmaat

De velgmaat bevat de volgende gegevens, onder de velgmaat vallen o.a. de ET waarde, de velg steek en de naafdiameter. De velgmaat heeft betrekking op alle stalen- en lichtmetalen velgen.

De ET waarde

De ET waarde, welke ook bekend staat onder de naam offset of Einpresstiefe. De ET Waarde bepaald hoever een velg naar buiten of binnen steekt vanuit de wielkast. Een ET waarde van 35 wil zeggen dat het bevestigingspunt 35mm aan de buitenkant van het middel van de velg ligt. Steekt de velg te ver naar buiten dan moet er een velg met een hogere ET waarde worden gemonteerd. De fabrikanten produceren elk soort velg type maar vaak is dit maar een beperkt aantal. Het kan dus zijn dat die leuke velg niet geschikt is voor jouw auto. Hoe hoger de ET waarde, hoe meer de velg naar binnen valt, en hoe lager de ET Waarde hoe meer de velg naar buiten steekt. Een ET waarde afwijking van 5mm is nog acceptabel.

ET.jpg

De steekmaat

De steek van een wiel heeft betrekking op de bevestiging ervan, de steek wordt beschreven door twee cijfers: het aantal boutgaten en de diameter van de cirkel die door het hart van de boutgaten getrokken kan worden. Een steek van 5x100 wil zeggen dan deze bestaat uit 5 boutgaten en een steekcirkel heeft van 100mm. Bij velgen met 4 boutgaten is het meten van de cirkel makkelijk omdat de gaten loodrecht op elkaar staan. Bij vijf boutgaten is het wat lastiger, er zal dan een denkbeeldige cirkel getekend moeten worden. Elk automerk, en vaak ook nog auto model heeft een eigen steek. Er zijn altijd wel uitzonderingen waardoor je niet meteen kunt zeggen: dit automerk heeft deze steekmaat.

Bij personen auto’s worden vaak 4 á 5 boutgaten toegepast. Voor terreinwagens, SUV’s en bestelauto’s kunnen dit zelfs 6 gaten zijn. De afkorting die je ook vaak hoort als het gaat om de steekmaat is PCD, wat staat voor Pitch Circle Diameter.

Steek-4.gif
Steek-5.gif

De naafdiameter

Elke velg heeft een naafdiameter, de naafdiameter is eigenlijk niets anders dan het gat in het midden in de velg. Deze waarde wordt altijd in millimeters gegeven.

Velg montage

Bij de montage van velg op de auto is het belangrijk het juiste bevestigingsmateriaal te gebruiken. De originele bouten of moeren zijn niet altijd geschikt voor de nieuwe set velgen. Bij lichtmetalen velgen worden indien noodzakelijk de juiste wielbouten of moeren meegestuurd, gebruik dan deze voor het bevestigen van de wielen. Vaak is het zo dat bij stalen velgen er geen bouten of moeren worden mee geleverd deze kunnen er altijd nog los bij gekocht worden. Om ongelukken te voorkomen moet u er 100% zeker van zijn dat uw wielen worden bevestigd met de juiste wielbouten of moeren !

Let bij de montage van de velgen vooral op de juiste aandraai volgorde. Volg hiervoor altijd een kruislings patroon. Door een kruislings patroon te gebruiken voorkom je dat een velg scheef op de as komt. Het vastzetten van de wielbouten/moeren dient met een momentsleutel* te gebeuren. Als je de wielen demonteert voor een tijdelijke of nieuwe set wielen, markeer deze dan duidelijk met een stift of krijt. Zet op elke autoband op welke positie deze zit, bijvoorbeeld RV, rechtsvoor, LV, linksvoor enz. Door de wielen bij montage op dezelfde plek te monteren voorkom je verslechterde rijeigenschappen, zoals trillen of lichte trekkingen naar links of rechts, dit heeft te maken met de manier waarop de band aan het verslijten is.

*momentsleutel = Een speciaal gereedschap waarmee de wielbouten/moeren met een door de constructeur van het voertuig vastgestelde waarde gemonteerd dienen te worden. Hiermee wordt voorkomen dat de bouten/moeren loslopen of juist te stevig vast worden gezet.