Het reservewiel, thuiskomer

Het reservewiel, staat ook wel bekend onder de namen thuiskomer, reserveband en thuiskomertje. Zoals de naam het al zegt is dit een reserve wiel, dit reservewiel wordt meegenomen in de auto voor het geval er iets gebeurt met de autobanden waardoor deze verwisseld moeten worden. De reservewielen zijn tegenwoordig steeds minder terug te vinden in de auto’s. Vroeger was het reservewiel een van de standaard onderdelen die een auto bij zich droeg.

Voor nieuwe auto’s kiezen de auto fabrikanten er vaak voor om geen reservewiel meer mee te leveren. Hiervoor komt dan een autobanden reparatieset in plaats. Een autobanden reparatie set geeft vaak meer gepruts dan een reserveband . Zo wordt een autobanden reparatieset vaak mee geleverd met nieuwe auto’s die gekocht worden bij de auto dealer. De prijs van een autobanden reparatie kit is ongeveer € 50,- wat bijna gelijk is aan de prijs van een reservewiel. Om de 2 á 3 jaar moeten de reparatie kits worden vervangen, daarnaast kan de inhoud van de banden reparatiekit bevriezen waardoor deze niet gebruikt kan worden.

banden_reparatie_kit.jpg

Reservewiel maximum snelheid

Indien het genoodzaakt is om op een reservewiel te gaan rijden let dan goed op de maximum snelheid van het reservewiel, en of die goed bevestigd zit zodat deze niet los kan schieten als u uw weg vervolgt. De maximum snelheid van een reservewiel ligt op 80 km/h wat gelijk staat aan 50mph. Tevens wordt maximum snelheid van de reserveband staat altijd nog een keer aangegeven op velg van de reserveband.

Reservewiel plaats in de auto

De voorkeur gaat bij veel mensen nog vaak uit naar een reservewiel in de auto, dit omdat het makkelijker is dan een reparatie kit. De reserveband wordt meestal op een speciale plek in de auto bewaard. Deze worden vaak bewaard onder een klep in de achterbak van de auto. Maar deze plek kan verschillen per auto soms wordt de reserveband ook onder de auto geplaatst, of tegen de zijwand van de auto. Bij jeeps worden deze vaak aan de buitenkant op de achterklep gemonteerd. En bij hele oude auto’s werden deze op de zijkanten van de neus van de auto gemonteerd. Zo wordt er ruimte bespaard in de auto waardoor u er meer spullen in kwijt kunt.

reservewiel_thuiskomer.jpg

Een opvouwbaar reservewiel?

Er is nu ook een opvouwbaar reservewiel op de markt, genaamd de Vredestein Space master. Deze reserveband is te verkrijgen in 13 verschillende maten maar alleen nog te vinden in de luxe auto’s zoals de Porsche 911 Carrera 4 Turbo, Porsche Cayenne, Volkswagen Touareg, Mercedes-Benz GLK en SLK en SL, Maserati Spider, Maserati Quattroporte, Masterati Spider, Audi A6, Q5 en Q7 en Ferrari 599 GTB Fiorano. Wellicht zal deze speciale reserveband ook naar andere automerken worden gebracht, maar daar is nu nog niets over te zeggen. De Space master is een opvouwbare reserveband, deze is binnen enkele minuten opgeblazen tot een volwaardige autoband. Zo kan er met de Space master reserveband wel tot 3000 kilometer worden gereden! Doordat de Vredestein Space master opvouwbaar is scheelt dit aanzienlijk in ruimte en gewicht. Eenmaal de Space master reservewiel in gebruik heeft deze de zelfde wielomtrek als een normale autoband, hierdoor blijven ABS en EPS op de juiste manier functioneren.

Autoband vervangen door een reservewiel

  1. Draai de wielbouten* van de autoband los. Draai elke bout* zo dat ze gemakkelijk los zijn te halen. Maar draai de bouten* er nog niet helemaal uit, dit komt bij nummer 3.
  2. Krik de auto omhoog tot dat de autoband voldoende van de grond afkomt. Veel auto’s hebben een speciale kriksteun onder de auto waar u de krik dan tegenaan plaatst. Deze staat ook vaak in de handleiding van uw auto. Zorg ervoor dat de handrem / parkeerrem aangetrokken staat, waardoor de auto niet van de krik kan rollen als u de auto omhoog heeft gekrikt. En zorg tevens dat de auto en de krik op een vlakke harde ondergrond staan.
  3. Verwijder nu alle bouten* en leg ze veilig weg, straks zijn deze weer nodig.
  4. Verwijder nu de autoband van de as en leg vervolgens de reserveband op de as.
  5. Draai nu de bouten weer in het wiel, draai ze allemaal beetje voor beetje aan. (kruislings) De reserveband kan namelijk er scheef in komen te hangen als ze er niet gelijkmatig worden ingedraaid.
  6. Nu het reservewiel op de juiste manier is gemonteerd kunnen we de auto weer laten zakken.
  7. Nu de auto op de grond staat, kunt u de wielbouten* extra goed vastzetten.

Ruim de krik op en leg de lege/kapotte autoband in uw auto.

Het reservewiel vervangen door een autoband? Lees hier hoe je een autoband vervangt.

  • (In dit voorbeeld hebben we het over wielbouten, maar dit kunnen natuurlijk ook wielmoeren zijn)

Rijden met een reserveband

  1. Rijd niet te hard, een reservewiel kan 80km/p wat ongeveer gelijk is aan 50mph.
  2. Maak niet te scherpe bochten, een reservewiel is vaak de helft smaller dan de gewone autoband. En kan te scherpe bochten niet aan.
  3. Beperk de lading van uw auto. Het reservewiel is niet gemaakt om zware ladingen te vervoeren.
  4. Vervang het reservewiel zo snel mogelijk met een normale autoband. Het reservewiel is namelijk niet gemaakt op lange afstand ritten.
  5. Zet de tractie controle uit, deze functie kan niet altijd evengoed werken als er een reservewiel is gemonteerd.