Autoband vervangen

Is de situatie veilig genoeg?

Voordat je de autoband gaat vervangen altijd goed kijken of de plek waar je staat veilig genoeg is. De autoband verwisselen aan de rijbaan kant van een grote autoweg is meestal niet zo slim en daarnaast ook nog is erg gevaarlijk. Zorg ervoor dat er genoeg ruimte om je heen is om probleemloos je autoband te vervangen, zonder dat je wordt aangereden door een mede weggebruiker.

Alarmlichten aan en op de handrem

Zet de auto alarmlichten aan zodat mede weggebruikers weten wat er aan de hand is. Daardoor gaat het verkeer zich aanpassen aan de situatie. Daardoor bent u al een stuk veiliger als u langs een drukke autoweg staat. Zet daarna de auto op de handrem, zodat de auto niet kan wegrollen als die op de krik staat.

Veiligheidsvest aan

Zorg ervoor dat er altijd een veiligheidsvest in de auto klaar ligt. Door een veiligheidsvest aan te trekken vergroot u de veiligheid tijdens de wissel van de autoband. Door een veiligheidsvest te dragen wordt je zowel overdag als ‘s avonds beter gezien. Draag je een veiligheidsvest ga dan achter de vangrail van de autoweg staan, om er zeker van te zijn dat u niks kan overkomen.

De gevarendriehoek neerzetten

Zet de gevarendriehoek een meter of 150 van je auto vandaan. De andere weggebruikers moeten op tijd kunnen zien dat er iets aan de hand is.

De benodigde spullen klaar leggen

Voordat je de autoband gaat vervangen eerst alle benodigde spullen klaarleggen. Hierbij horen o.a.

  • Het reservewiel
  • Benodigde gereedschappen
  • De krik

De wielbouten lichtelijk losdraaien

Voordat de auto opgekrikt kan worden moeten de wielbouten lichtelijk los gedraaid worden. Waarom? Als de auto al opgekrikt is dan kan de autoband mee gaan draaien waardoor het los draaien van de wielbouten nauwelijks gaat. (Het komt soms ook voor dat garages de wielbouten met een slagmoersleutel te vast hebben gedraaid, het is dan verstandig om niet verder te gaan met de verwisseling omdat u in dit geval de wielbouten vaak niet zelf los kunt maken.)

Draai de bouten er helemaal uit

Plaats de krik op de aangegeven plek onder de auto. Dit is vaak 20cm van het wiel af. Zorg dat de krik op een goede harde ondergrond staat. Is dit niet het geval dan kan de auto van de krik afschieten en valt de auto. Eenmaal de krik onder de auto geplaatst, de auto omhoog krikken tot het wiel genoeg van de grond afkomt.

Wiel verwisselen en de slotbouten aandraaien

Haal het wiel van de as af en plaats vervolgens het reservewiel erop. Draai nu de bouten er deels in, let op draai ze er niet te strak in. Draai de bouten er stuk voor stuk een beetje in zodat het wiel er mooi recht op komt te zitten. Draai je de slotbouten er meteen strak in dan kunnen de overige wielbouten er lastiger ingaan en het wiel kan scheef komen te hangen. Controleer daarna alles nog een keer zodat er geen onverwachte situaties plaatsvinden.

Krik naar beneden draaien.

Als de auto weer op de grond staat kunt u de wielbouten extra goed vastzetten.

Alles netjes opruimen

Nu het reservewiel onder de auto ligt kunt u weer veilig je weg vervolgen. Ruim alle spullen netjes op en neem de autoband mee. We laten niets liggen. Nu alles is gemonteerd en opgeruimd, kan het veiligheidsvest weer uit en worden opgeborgen. Als de reserveband een tijdje in de achterbak heeft gelegen is het wel zo verstanding om rustig weg te rijden, rijdt u hard weg dan kan het reservewiel problemen geven en moet u weer opnieuw beginnen. Het reservewiel heeft immers een tijdje stilgelegen.